Met hoge of lage velgen rijden?

Steeds meer wielrenners vinden het mooi om met hoge velgen te rijden, maar waarom eigenlijk? Ga je sneller met hoge velgen of is het alleen mooier? Of is het toch slimmer om met lage velgen te rijden? In deze blog gaan we in op de voor- en nadelen van het rijden met hoge of lage velgen.

Voordelen van hoge velgen

Een heel groot voordeel van een hoge velg is de aerodynamica. De aerodynamica zorgt dat je met dezelfde krachtsinspanning een stukje sneller bent. Dat is ook vaak de reden dat wedstrijdrenners kiezen voor een hoge velg met een vlakke rit. Een ander voordeel is van hoge carbon velg is de stijfheid. De stijfheid van je wielen zorgt ervoor dat je na iedere bocht makkelijk weer op snelheid kan komen. Naast de voordelen, vinden veel wielrenners het ook het mooiste om hoge velgen in hun fiets te zetten.

Nadelen van hoge velgen

Veel wielrenners vinden een nadeel van hoge carbon velgen dat je de wind erg voelt. Nu is het zo dat je de wind uiteindelijk altijd wel zal voelen bij zowel hoge en lage velgen, maar de belangrijkste factor is de bolling in de velg en die is per merk anders. Dat is ook de reden dat je fietsmaten die met dezelfde hoogte velg rijden soms minder last hebben van zijwind dan jij. Een ander nadeel is dat hogere velgen vaak net zwaarder zijn dan carbon lage velgen.

Specialized speelt wel handig in op de zojuist genoemde nadelen, door een nieuwe wielset op de markt te brengen: De Rapide clx. De Rapide clx weegt in totaal 1400 gram en combineert de aerodynamische kwaliteiten van de eerdere Roval CLX64 met het gewicht en de rijkwaliteit van de Roval CLX32. De velg vorm van de rapide is geoptimaliseerd om niet alleen snel te zijn, maar ook stabiel. De voorvelg is op zijn dikste punt 35 mm breed en biedt daardoor 25% meer stabiliteit bij windstoten ten opzichte van de CLX50. Dus we zien zo ook steeds meer dat de nadelen van hoge velgen steeds meer wegvallen door nieuwe innovaties en ontwikkelingen.

Voordelen lage velgen

Lage velgen zijn vaak toch wat lichter dan hoge velgen. Lage velgen zijn in prijs ook vaak wat goedkoper dan hoge velgen. Daarnaast voel je de wind ook minder in lage velgen dan in hoge velgen. Als je van klimmen houdt, dan word je misschien wel warm van het volgende. Specialized heeft namelijk nieuwe klimwielen op de markt gebracht, namelijk de Roval Alpinist CLX met een gewicht van 1248 gram. Dus voor de klimmetjes heb je een ultra licht wiel en ben je zo boven.

Nadelen lage velgen

De nadelen van lage velgen zijn dat ze net wat minder stijf zijn dan hoge velgen. Dat houdt in dat ze net wat minder snel zijn dan hoge velgen. De aerodynamica van de lage velgen is een stuk minder in verhouding met de hoge velgen. Dus in vergelijking met de hoge velg is de lage velg een stuk minder snel. Voor het echte klimwerk zijn de lage velgen wel echt het beste, omdat ze een laag gewicht hebben. Je hebt ook ook nog de allrounders. De allrounders hebben niet super hoge velgen, maar wel lichte zit die net tussen een hoge en lage velg in zit.

We zijn heel benieuwd of jij liever met hoge of lage velgen rijdt!

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00